12/2/08

kesyukuran tidak terhingga..


Seawal jam 6 pagi , seperti biasa aku bersedia bersiap ke pejabat.sebelum melangkah kaki ke tandas, aku sempat mencapai ujian kehamilan di atas almari..aku terus melakukan ujian tersebut dengan debaran yang semakin kencang di dada..aku seolah-olah tidak mahu melihat keputusannya kerana selama ni berbulan-bulan aku melakukan perkara yang sama dan akhirnya keputusannya kecewa..aku tahu bibi menyedari apa yang ku sedang lakukan sehingga begitu lama dan senyap seorang diri di tandas..

akhirnya selepas 2 minit, mataku terbeliak melihat keputusannya..2 line merah yang menandakan kehamilan ku..aku lantas memanggil bibi dengan nada yang kuat. bibi bingkas bangun dan berlari ke arah ku. dia terdiam. membisukan diri dan kemudian air mukanya berubah ceria. syukur alhamudlillah setelah keguguran 9 bulan yang lalu akhirnya Allah telah menggantikan satu lagi janin yang akan lahir sebagai zuriat kami. aku tahu dia semakin sebak, tapi cuba menahan dengan menarik nafas sedalam-dalamnya..

setelah kami selesai menunaikan solat subuh bersama, kami bersalam-salaman. keadaan masih sunyi sepi tanpa sebarang sepatah kata antara kami berdua. aku terus bangun bersiap. tiba-tiba suamiku memegang tanganku dan memelukku dari arah belakang. rupa-rupanya bibi tidak dapat lagi menanggung sebak dan sedih kesyukuran..dia begitu sebak dan betapa bersyukurnya bibi apabila mengetahui kehamilanku..akhirnya aku pun tidak berjaya manampung air mata yang mula turun dengan laju..kami menangis bersama-sama, betapa kami mensyukuri nikmat zuriat yang aku kandung sekarang..

1 comment:

mimi@khairul.com said...

salam cikgu..

Tahniah atas kehamilan..agak2 bila lahir anak sedara aku tu?nanti kenduri aku blhlah aku tgk keadaan terbaru ko..kehkeh..